De nieuwe Bloksma FlowBox-koeler voor vrachtschepen en werkschepen combineert de voordelen van boxkoelers en platenwarmtewisselaars

06 September 2016 Kelvion biedt met de Bloksma FlowBox een hoogwaardige maritieme koeler voor sleepboten, vrachtschepen, baggerschepen en bevoorradingsschepen. Vooral bij stationair bedrijf zorgt de FlowBox voor een aanzienlijk groter koelvermogen dan conventionele boxkoelers met dezelfde afmetingen. Om deze voordelen te behalen, implementeert de FlowBox vraaggestuurde gedwongen circulatie van het koelzeewater.

Kelvion Bloksma FlowBox
Space-saving maritime cooler with forced sea water circulation: the new Bloksma FlowBox from Kelvion.

Ook bij stationair bedrijf biedt de koeler dus een grotere capaciteit en dankzij de geringe afmetingen van de koeler past deze bijvoorbeeld nog steeds in een schip met dubbelwandige romp. In de FlowBox zorgen U-vormige buizenbundels van de warmtewisselaar voor een effectieve warmte-uitwisseling naar het zeewater. Deze buizenbundels zijn geschikt voor koudemiddeltemperaturen tot 94 °C en een werkdruk van 4 bar. In de koelkast stroomt zeewater rond de buizen en verlaat het de koeler met een maximumtemperatuur van 55 °C.

Omdat de werking van de pomp kan worden afgestemd op de toepassingsomstandigheden van een schip, bv. normale snelheid vooruit, langzame snelheid of stationair draaien, blijven de bedrijfskosten bescheiden. Daarnaast dragen de eenvoudige service en reparatie van de koeler niet in de laatste plaats bij aan lage levenscycluskosten: de FlowBox kan eenvoudig en zonder speciaal gereedschap worden gedemonteerd en gereinigd, ook buiten een droogdok. Het ontwerp van de FlowBox, dat een kleiner aantal aan slijtage onderhevige onderdelen bevat, zorgt voor een vermindering van de kosten voor het opslaan van reserveonderdelen.

De Bloksma FlowBox van Kelvion is verkrijgbaar in vier verschillende lengte-/breedteafmetingen en met dieptes van 250 tot 2.000 mm en vormt zo het ideale model voor het gewenste koelvermogen. De omkasting kan ook worden ontworpen voor een groter koelvermogen, als het nodig mocht zijn om achteraf een koelelement aan te moeten brengen.

Kelvion op SMM, Hamburg, 6 t/m 9 september 2016, hal A3/stand A3.216

Heb je nog vragen?

Nicole HückelsSenior Manager Press Relations and Trade FairsTelefoon: +49 234 980 2584Fax: +49 234 980 34 2584